RSS

poniedziałek, 10 stycznia 2011

"Ekskluzywny macho" Tatiana Polakowa

Ta książka to moje pierwsze spotkanie z twórczością  Polakowej. Słyszałam i czytałam o niej różne recenzje, i te dobre, i te złe.Mówią o niej , że jest mieszanką Chandlera i Chmielewskiej. Fakt, że styl ma bardzo lekki, czytało mi się z przyjemnością, ale niestety nie śmiałam się do rozpuku, jak przy kryminałach Chmielewskiej. Porównania do Chandlera nie podejmuję się oceniać, ponieważ jego kryminały czytałam już straaaaaaaaasznie dawno i po prostu nie pamiętam.
Pewne podobieństwo widzę natomiast z Marininą. Styl pisania, bohaterka, snucie intrygi jest bardzo zbliżone.

Bohaterką jest  Olga Riazencewa, prawa ręka Dziadka, miejscowego decydenta, który trzęsie wszystkimi i wszystkim. Olgę poznajemy w chwili, gdy rozstała się z Dziadkiem osobiście i służbowo. Jest na "urlopie", wróciła z greckich wojaży i jak głosi plotka pije na umór. W plotce zazwyczaj jest ziarno prawdy. Olga owszem nie stroni od kieliszka, ale nie jest alkoholiczką.Olga jest samotną kobietą mającą tylko różne romanse m. in. z Dziadkiem. Mieszka z psem Saszką, któremu zdradza wszystkie swoje tajemnice i traktuje jak równorzędnego mieszkańca domu.Jest atrakcyjna, zgrabna i przepięknie opalona, co wzbudza powszechna zawiść w kobietach, które spotyka podczas wypełniania obowiązków ochroniarza biznesmena Piotra Safronowa.Do tej roboty namówił ja niegdysiejszy szef ochrony Dziadka, niejaki Lalin. 
Riazencewa, początkowo miała zadziałać jak czynnik psychiczny na Safronowa, który ma po prostu złe przeczucia. Wybrała się z biznesmenem i jego towarzystwem w weekendowy rejs po rzece na ekskluzywnym jachcie. Tam poznaje Annę, która patrzy na nią złym okiem i w końcu dochodzi do ostrego spięcia między kobietami. Riazencewa nie rozumie o co chodzi Annie i ta jej tego nigdy nie powie, bo tej samej nocy zostaje zamordowana. Pech chce, że Olga znajduje się najbliżej zwłok, gdy odkrywają je pozostali uczestnicy rejsu. Oczywiście jest pierwszą podejrzaną. Przesłuchania, śledztwo niczego nowego nie wnoszą. Olga jest trochę mniej podejrzana, nie siedzi w areszcie , tylko na własną rękę usiłuje dociec prawdy. Pomagają jej  w tym Lalin i milicjant Wieszniakow. Sprawa jest bardzo trudna, bo zaczynają ginąć inni uczestnicy rejsu.
 A wszystkie nitki, jakie zdołała uchwycić, prowadzą donikąd.
W powieści pojaia się sympatyczny gangster TT, który po ucieczce z aresztu ukrywa się w mieszkaniu ...
Olgi.Riazencewej. Po co? I jak to się stało, że ten, którego miedzy innymi podejrzewała ukrywa się u niej i za jej pozwoleniem? Tę tajemnicę trzeba poznać już samodzielnie.
Polakowa bardzo realistycznie przedstawia rosyjską rzeczywistość. Brudne, szare i ciemne ulice. Ludzie smutni, zagonieni, bardzo agresywny światek przestępczy,mafiosi, milicjanci z resztkami przyzwoitości etyki, wszechmogący politycy. A na dodatek potwierdza stereotypy myślowe o Rosjanach - oni tam wszyscy pija na umór sypiają każdy z każdym, bez względu na żony czy mężów.

Polakowa Tatiana : Ekskluzywny macho. Warszawa: Przedsiębiorstwo Wydawnicze Rzeczpospolita SA, 2008, 355s.

7 komentarze:

MONIKA SJOHOLM pisze...

bardzo chcę poznać twórczość tej pani już od dawna się zabieram...mam nadzieję, że skuszę się niedługo

mpoppins pisze...

LOTTA dziękuję za odwiedziny :))
Polakowa jest niezła. Pozdrawiam

Anonimowy pisze...

Ta rosyjska rzeczywistość mnie zniechęca ... wystarczą mi nasze brudne , szare i ciemne ulice .Twoją recenzję jednak z przyjemnością przeczytałam , czekam na następną :)

mpoppins pisze...

ależ przecież u nas jest pięknie i kolorowo, tylko śnieg ( tam, gdzie jeszcze go trochę zostało) jest brudny :)))

Maja Sieńkowska pisze...

Hmmm... ja jakoś nie jestem przekonana do tej autorki i chyba się nie zdecyduję ;).

Anonimowy pisze...

Przeczytałam wszystkie książki Polakowej, są lekkie w czytaniu, pełno w nich trupów, a całość oprawiona jest zawsze w wątek miłosny, a do tego ten humor.......... REWELACJA!!!

Jak odkryłam jej książki, to w jeden wieczór pochłaniałam jedną książkę i mimo późnej godziny nie czułam zmęczenia tekstem, tylko chciałam dalej czytać i czytać... A potem czytałam je od nowa :) A teraz wreszcie ukazała się nowa seria - którą czytam na bieżąco!

ekskluzywna pisze...

Trzeba się zabrać do lektury..

Prześlij komentarz